Tuesday, November 4, 2014

[EH!] Mengapa Jerawat Berlumba-lumba Muncul Ketika Haid?

Haid atau menstruasi adalah suatu tempoh normal yang akan dialami oleh semua wanita yang belum menopouse.Namun, apabila tiba waktu kitaran haid, jerawat akan berlumba-lumba muncul di wajah? Mengapa hal ini berlaku? 

Jerawat tumbuh di wajah ketika haid adalah kerana berlakunya perubahan hormon dalam tubuh badan.Perubahan ini meransang munculnya jerawat secara tiba-tiba.

Selain itu, faktor luaran seperti penjagaan kulit wajah antara faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan jerawat.Tidak membersihkan wajah selepas bermekap, menyebabkan pori-pori di wajah tersumbat dan menggalakkan pertumbuhan jerawat.

Bagaimanakah Mencegah Kemunculan Jerawat Ketika Menstruasi/Haid?

  • Jaga kebersihan kulit wajah

Pastikan anda mencuci kulit wajah setiap kali sebelum tidur, cuci mekap sebersihnya daripada wajah anda. 

  • Elakkan daripada stress

Biasalah, bila nak period atau sedang period, fenomena mood swing pasti berlaku.Mulalah nak marah tak tentu pasal ataupun perkara yang kecil menjadi besar.Kendalikan stress anda dengan sebaiknya.Perbanyakkan selawat dan istighfar apabila anda tertekan.

  • Banyakkan minum air kosong
Kulit yang kering berisiko untuk munculnya jerawat.Justeru, pastikan anda sentiasa minum banyak air kosong atau minum jus yang kaya dengan Vitamin C. Nak lebih mudah, anda makan Vitamin C Shaklee.1 tablet Vitamin C bersamaan 7 setengah biji oren!
  • Sapukan masker pada kulit wajah

Penggunaan masker disyorkan sekurang-kurangnya 2X setiap minggu.Masker dapat membantu menegangkan kulit wajah.Jika anda seorang pengguna ESP Shaklee, anda boleh menggunakan ESP untuk dijadikan sebagai masker --> MASKER ESP

Anda juga disyorkan untuk menggunakan SET ENFUSELLE atau NUTRIWHITE  Shaklee jika anda mengalami masalah kulit berjerawat/berminyak/kulit kering.
>>>SET NUTRIWHITE DAN ENFUSELLE SHAKLEE<<<

Untuk mendapatkan Produk Shaklee atau pertanyaan lanjut,sila hubungi

MAS NEZA
SMS/Whatsapp : 016-607 3849
E-mail : masneza223@gmail.com

No comments:

Post a Comment